•O'Guinn reklamcılığın tarihsel
gelişim sürecinde dört temel gelişmenin olduğunu belirtmektedir:
•Kapitalizmin
yükselişi,
•Sanayi
devrimi,
•Üreticilerin
dağıtım kanallarında artan gücü,
•Modern
kitle iletişiminin/teknolojinin artan imkanları,
Endüstri devrimi ile birlikte mekanik gücün
devreye girmesi üretimde artışı hızlandırmıştır. Üretimde yaşanan bu artış,
yakın çevrede doyurulan talepten ötürü işletmelerin yeni pazar arayışlarını
zorunlu kılmıştır. Üretici ve tüketici arasındaki mesafe artışı tüm pazarlama faaliyetleriyle
reklamın ve reklamcılığın gelişmesini de beraberinde getirmiştir.
Mattelart dünyanın iki büyük
reklam verenini şöyle aktarmaktadır:
"Uluslararası
pazarlarda 19. yüzyılın sonunda ilk iki sırayı elinde tutan reklam verenler o
günden beri yerlerini kimseye kaptırmadı. Bu iki şirket Amerikan kuruluşu Procter & Gamble ve İngiliz-Hollanda ortak yatırımı Lever Bros'un mirasçıları Unilever dir".
İlk büyük reklam veren olan P&G aynı
zamanda "soap opera"ların da
doğuşunu sağlamış ve isim babalığını yapmıştır. Reklamlarını,yaptığı ve medyaya
ücretsiz dağıttığı dizilerin arasına yerleştirerek, o dönem için yeni bir
uygulama başlatmıştır.
Reklam verenin endüstri
devriminin imkanları ile denizaşırı ülkelere gidişi kimi zaman doğrudan
üretimlerini orada yapmaya başlamaları, kimi zaman da dağıtım/temsilcilikler
vermeleri 1900'lü yılların başına rastlamaktadır. General Motors'un Amerika Birleşik
Devletleri dışındaki ilk fabrikasını 1899 yılında Londra'da kurması, GM'in reklam ajansı olan J.
Walter Thompson‘ın da(JWT) ülke dışında
bir şube açmasını sağlamış ve bu olay reklamcılıkta bir ilk olmuştur.JWT reklam
ajansının Londra'da açtığı şubeyi, başka şubeler ve diğer ajanslar izlemiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder