Netflix
“House of Cards” dizisinin yakaladığı başarının ardından geçtiğimiz yıllarda
televizyonda yayınlanan ve çok beğenilen “Arrested Development” adlı komedi
dizisinin de yeniden çekilmesine karar verdi. Kendini öncelikle bir teknoloji
şirketi daha sonra medya şirketi olarak tanımlayan Netflix 2014 yılı ve sonrası
için yeni dizi, film ve belgesel projelerine 3 milyar dolar gibi çok yüksek bir
bütçe ayırmış.
Netflix’in
bu başarısının ardından dünyanın en büyük şirketlerinden olan Amazon’da bu
alana hızlı bir giriş yaptı. Amazon yaptığı iş dolayısıyla çok büyük bir veri tabanına
sahip ve bu veriyi de pazarlama faaliyetlerinde çok etkin bir şekilde
kullanıyor. Üstelik imdb.com( internet movie data base) gibi bir veri
kaynağının da sahibi olan Amazon proje belirleme yöntemine bir farklılık daha
kattı. Öncelikle sahip olunan verilerden diğer kaynaklardan faydalanılarak 10
tane proje belirlendi. Belirlenen 10 dizi için(The After, Bosch, Mozart in the
Jungle vs.) pilot bölümler çekildi. Çekilen pilot bölümler Amazon’un sahibi
olduğu farklı birkaç mecrada ( Amazon Prime, lovefilm.com) yayınlanarak izleyicinin
beğenisine sunuldu ve izleyicilerden gelen yorumlara göre hangi dizinin onay
alacağı belli olacak. Bu durum günümüzde tüketicinin her zaman dahil olmak
istediği yaratım sürecine dahil olmasını sağlıyor ve yayınlanacak diziler için
büyük bir müşteri sadakati oluşmasını sağlıyor.
Netflix
ve Amazon’la çalışan yapımcılar ve yönetmenler bu şirketlerin çok daha doğal ve
özgür bir çalışma ortamı sunduğunu ve bunun da daha cesur ve farklı işlerin
çıkmasını sağladığını söylüyor. Ülkemiz başta olmak üzere bütün dünyada ulusal
yayın yapan televizyon kanallarında her geçen gün sınırlar daralıyor ve diziler
gerçek hayatı yansıtmaktan hızla uzaklaşıyorlar, bu dizilerin farkı burada
ortaya çıkıyor ve sinema filmlerine yakın bir deneyim sunuyorlar.
Netflix ve Amazon bu
dizileri reklamsız yayınlıyor fakat dizilerin elbette ki sponsorları var ve Netflix ayda 8 dolar Amazon ise yıllık
79 dolar gibi bir ücret alıyor. Peki her hafta bir bölüm yayınlayan ve bunları reklamlarla yayınlayan geleneksek televizyonun durumu ne olacak. Üstelik bu kanalların tek rakibi de Online streaming şirketleri değil, farklı yöntemlerle bu dizilerin izleyiciler tarafından internet üzerinden izlendiği bir sır değil. Bunu durdurmanın da mümkün olmadığı görülüyor. Üstelik bu kanallar diziler yayınlandıktan çok kısa bir süre sonra yine kendi internet sitelerinden yayınlıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder